- Argentina
- Australia
- België
- Bolivia
- Brasil
- Canada
- Chile
- 中国
- Colombia
- Costa Rica
- Danmark
- Deutschland
- Ecuador
- El Salvador
- España
- France
- Ελλάδα
- Guatemala
- Honduras
- 香港
- India
- Indonesia
- Ireland
- Israel
- Italia
- 日本
- Malaysia
- México
- Nederland
- New Zealand
- Nicaragua
- Norge
- Panamá
- Paraguay
- Perú
- Philippines
- Polska
- Portugal
- Puerto Rico
- República Dominicana
- România
- Schweiz
- Singapore
- South Africa
- 대한민국
- Suomi
- Sverige
- 台灣
- Türkiye
- United Arab Emirates
- United Kingdom
- United States
- Uruguay
- Venezuela
- Việt Nam
- Österreich
- Česká republika
- Україна
- Saudi Arabia
- ประเทศไทย
Stedenindex voor verantwoordelijke reizigers 2023
Niet zomaar een rangschikking van duurzame steden
Wat maakt deze rangschikking nu anders dan andere lijsten met steden die je misschien hebt gezien? Bij ons ben jij, de reiziger die duurzaamheid belangrijk vindt, het middelpunt. We hebben 28 duurzaamheidsfactoren gegroepeerd in vier categorieën vanuit het perspectief 'de reiziger eerst'. Zo krijg je een beter beeld van hoe je duurzaam kunt zijn in de stad van je bestemming.Kijk eens naar de rangschikkingstabel hieronder en zie hoe je deze kunt aanpassen op basis van je voorkeuren. Je kunt meer informatie bekijken over de achtergrond, factoren en gegevens van de rangschikking in het gedeelte Methodologie.Overwogen duurzaamheidselementen tijdens een reis
Reizen naarFactoren voor aankomst, zoals opties voor vervoer, vliegen in het laagseizoen of landen op een luchthaven die is geaccrediteerd voor de uitstoot van kooldioxide.
VervoerFactoren zijn onder meer de mogelijkheden voor openbaar vervoer, betaalbaarheid van milieuvriendelijke autoverhuur, aantal fiets- en wandelroutes, rolstoeltoegankelijkheid, etc.
VerblijfHoe aantrekkelijk het is om in een stad te verblijven: luchtkwaliteit, drinkbaar kraanwater, beschikbaarheid van de Travel Sustainable-hotels van Booking.com en hun prijsniveaus, etc.
ActiviteitenErvaringen om het milieu en de community te supporten, zoals winkelen op lokale markten en tweedehandswinkels, een wandelroute doen, culturele attracties bezoeken enz.
Alle filters verwijderen
Pas je stedenvergelijking hierboven aan: kies de bestemmingen en factoren die je het interessantst vindt en je gekozen steden worden opnieuw gerangschikt.
Klik hieronder op een categoriecolumn om deze uit te klappen en bekijk individuele factoren. Klik op het pijltje van een factor om de rangschikking op basis daarvan te sorteren.
Methodologie
Voor 28 factoren zijn gegevens verzameld om steden te kunnen rangschikken wat betreft de mogelijkheden die er zijn voor reizigers die duurzaamheid belangrijk vinden. Deze factoren zijn verdeeld in vier categorieën die de belangrijkste aandachtsgebieden weerspiegelen bij het plannen van een stedentrip: Reizen naar, Vervoer, Verblijven en Ervaringen.
In plaats van te kijken naar een breed spectrum van duurzaamheidsaspecten richt dit onderzoek zich op factoren die direct zijn gerelateerd aan de reiservaring van de reiziger die duurzaamheid belangrijk vindt. De steden zijn op basis daarvan gerangschikt.
In mei 2022 heeft KAYAK een online onderzoek uitgevoerd onder 10.000 deelnemers uit de VS, Canada, Australië, Oostenrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Zweden en het VK via een panel van Cint. Uit deze enquête bleek dat duurzaamheid voor 83% van de mensen een factor is die invloed had op hun vakantieplannen voor 2022. 55% vindt echter dat er te weinig 'duurzame' reismogelijkheden zijn en meer dan een derde vindt het moeilijk om op vakantie duurzame keuzes te maken. Hieruit blijkt dat duurzaamheid zeer belangrijk lijkt te zijn voor reizigers bij het plannen van een vakantie, maar dat ze hun duurzaamheidsdoelen niet altijd kunnen bereiken.
Daarnaast heeft KAYAK dit gegevensonderzoek uitgevoerd om de mogelijkheden te bepalen die een bewuste reiziger heeft in een bepaalde stad en om de reiziger meer duurzame mogelijkheden te tonen tijdens een stedentrip. Dit project is gebaseerd op een literatuuroverzicht van duurzaamheid, overtoerisme en gerelateerde uitgebreide gegevensverzameling uit verschillende bronnen. We hebben 167 steden gerangschikt op basis van 28 factoren die voor reizigers die duurzaamheid belangrijk vinden van belang kunnen zijn bij het maken van reiskeuzes: van vervoersmogelijkheden en de bestemming tot welke activiteiten reizigers kunnen doen als ze er zijn. Raadpleeg de gedetailleerde factorenbeschrijvingen hieronder ('Gegevensbronnen en factordefinities') en voor de theoretische achtergrond de bronnenlijst onder 'Literatuur'.
De factoren zijn gebaseerd op de drie pijlers van duurzaamheid: milieutechnisch, sociaal-cultureel en economisch (Barbier, 1987). Net als Barbier, 1987, realiseren we ons de complexiteit en discussies die bestaan over het operationaliseren van duurzaamheid, maar voor gebruiksdoeleinden en eenvoudigheid hebben we ervoor gekozen om dit veelgebruikte kader in de sector te gebruiken. Bij het toepassen van de concepten op toerisme, gaan we daarnaast uit van de UNWTO-richtlijnen voor duurzame ontwikkeling. Factoren op basis van de economische pijler gaan over de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, de luchtkwaliteit en het verbruik van water, land en energie. Sociaal-cultureel gebaseerde factoren gaan over de plaatselijke bevolking, gemeenschap en cultuurbehoud. Economische factoren gaan over het ondersteunen van de plaatselijke economie en geld plaatselijk behouden. Sommige factoren kunnen gerelateerd zijn aan meerdere pijlers.
Het Travel Sustainable-programma is een programma van Booking Holdings dat is ontworpen voor accommodatie-eigenaars die in aanmerking komen voor het programma door zich in te zetten voor een lagere impact op het milieu. Denk hierbij aan het niet gebruiken van plastic voor eenmalig gebruik of het investeren in duurzame energie. Zij ondersteunen ook de lokale gemeenschap (door bijvoorbeeld geld te doneren aan gemeenschapsprojecten en te voorzien in groene ruimten). We verwijzen in deze index en methodologie naar dit soort accommodaties als 'Travel Sustainable-hotels'.
De meest gezochte hotelbestemmingen in steden wereldwijd zijn vastgesteld op basis van zoekopdrachten die zijn uitgevoerd van 1 januari 2021 t/m 1 maart 2022 voor de reisperiode 1 januari 2021 t/m 31 december 2022. Vervolgens zijn de meest gezochte steden per regio en land geselecteerd om een gelijke geografische representatie te krijgen. Uiteindelijk zijn de steden verder geselecteerd op basis van beschikbare gegevens, wat leidde tot een totaal van 167 steden in deze analyse.
1. Weging: 24 van de 28 factoren hebben een weging gekregen om het belang te bepalen (1 - laagste, 4 - hoogste). De factoren die gaan over het aandeel Travel Sustainable-hotels in een stad, het prijsverschil tussen Travel Sustainable-hotels en hotels die daar niet toe behoren, de koolstofaccreditatie van luchthavens en het verbindingsniveau van grondvervoer (trein en veerboten) worden gezien als sterkere indicatoren voor beschikbare opties voor reizigers die duurzaamheid belangrijk vinden en kregen daarom de hoogste weging (4). Deze worden gevolgd door factoren die te maken hebben met plaatselijk verkeerd, luchtkwaliteit en de aantrekkelijkheid van een stad voor een langer verblijf. Deze hoge wegingen zijn toegekend aan factoren die het meest relevant zijn bij problemen rond overtoerisme (Peeters et al, 2018; Milano et al, 2019; Gossling et al, 2018; Oklevik et al, 2021). Factoren in de categorie 'Ervaringen', gerelateerd aan infrastructuur voor vervoer binnen de stad en andere factoren die niet worden gezien als de hoofdreden om te kiezen voor duurzaamheid bij een reisbestemming kregen een lagere weging,
Seizoensindicatie: het belang van het prijsverschil in vliegtickets tussen het hoog- en laagseizoen is afzonderlijk gewogen voor elke bestemming op basis van een seizoensniveau. Dat is berekend als een ratio tussen
Bonuspunten zijn binaire factoren, waaronder drinkbaar kraanwater, werelderfgoedsteden, gratis stadswandelingen en inzet voor diversiteit en inclusie. Deze zijn berekend als bonuspunten: een stad ontvangt bijvoorbeeld een extra punt voor elk van deze factoren, met een maximum van 4 extra punten. Ook voor 'Binnenstedelijk spoorwegvervoer' krijgt een stad 3 extra punten als er veel mogelijkheden zijn voor spoorvervoer.
2. Waarden binnen elke factor zijn eerst genormaliseerd met de formule: score = 10 * (x - min(X)) / (max(X) - min(X)) and score = 10 - 10 * (x - min(X)) / (max(X) - min(X)) voor omgekeerde waarden (zoals het aantal geschatte auto's in het verkeer in een stad, waarbij een lager percentage beter is).
3. De gewogen gemiddelde score van de factoren is berekend voor elke stad.
4. Ten slotte is de gewogen gemiddelde score van de factoren genormaliseerd met de formule 'score = 99 * ( ( (x - min(x) ) / ( (max(x) - min(x) ) ) + 1' om de uiteindelijke score te bepalen op een schaal tussen 1 en 100 (waarbij 1 de laagste score is en 100 de hoogste).
Dezelfde procedure is afzonderlijk toegepast op scores binnen de aparte categorieën om scores op categorieniveau te bepalen:
- Reizen naar
- Vervoer
- Verblijf
- Activiteiten
Alle bronnen en gegevens zijn geraadpleegd en verkregen tussen 1 maart en 22 september 2022. De verzamelde cijfers zijn gebaseerd op de laatst beschikbare gegevens tijdens de dataverzamelingsperiode.
De categorie 'Reizen naar' bestaat uit vier factoren die zijn gerelateerd aan de keuze voor een bestemming en reisperiode (met mogelijke beperking van overtoerisme (Peeters et al., 2018; Milano et al., 2019)) en transportmodus (met mogelijke verminderde geassocieerde koolstofuitstoot):
Populariteit bestemmingAandeel van wereldwijde hotelzoekopdrachten in een bepaalde stad van jet totaal aan zoekopdrachten naar hotels in de steden die zijn opgenomen in de analyse. Het aantal zoekopdrachten is op basis van de zoekperiode juni 2021 t/m augustus 2022 voor de reisperiode augustus 2021 t/m juli 2022. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 8 september 2022)
Seizoensgebonden prijsverschil vliegticketsGeschaalde percentageverschil in vluchtprijzen tussen de meest gezochte maanden in het hoog- en laagseizoen naar binnenlandse, internationale en intercontinentale vluchtroutes. Hoe groter het prijsverschil tussen vluchten in het hoog- en laagseizoen, hoe beter. Dit stimuleert namelijk vliegen in het laagseizoen. Reizen in het laagseizoen kan milieutechnische en sociale voordelen hebben, waaronder (maar niet beperkt tot) het niet bijdragen aan milieuvervuiling tijdens het hoogseizoen en de druk op infrastructuur tijdens het hoogseizoen beperken. Het belang van dit prijsverschil voor de uiteindelijke score is aangepast volgens de seizoensgebondenheid van de bestemming, zoals beschreven in het gedeelte 'Scoresysteem'. De prijzen zijn op basis van zoekopdrachten die zijn uitgevoerd in de periode juni 2021 t/m augustus 2022 voor de reisperiode augustus 2021 t/m juli 2022. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 8 september 2022)
Airport Carbon AccreditationEen certificering voor de norm voor koolfstofmanagement voor luchthavens. Er zijn 6 niveaus van accreditatie, waarbij 6 het hoogste is. Het gemiddelde niveau van alle luchthavens in en rondom een stad is berekend. Bron: Airport Carbon Accreditation (verkrege op 8 september 2022) “Airport Carbon Accreditation is the only institutionally-endorsed, global carbon management certification programme for airports. De pogingen van luchthavens om hun koolstofuitstoot te beheren en verminderen wordt onafhankelijke beoordeeld en erkend op 6 niveaus van certificering: 'In kaart brengen', 'Vermindering', 'Optimalisatie', 'Neutraliteit', 'Transformatie' en 'Overgang'.
Treinen en veerbotenVerbindingsniveau op een schaal van 1-5 op basis van de trein- en veerbootroutes in een stad, waarbij niveau 1 een slechte stadsverbinding weergeeft wat betreft trein- en veerbootroutes en 5 een excellente verbinding weergeeft. Dit is berekend als een absoluut aantal routes (gemarkeerd in OpenStreetMap), geschaald op de relatieve stadsgrootte. Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022). OpenStreetMap is een gratis, openbare geografische database die wordt bijgehouden en bijgewerkt door een groep vrijwilligers.
De categorie 'Vervoer' bestaat uit negen factoren die zijn gerelateerd aan mobiliteitstrends en infrastructuur:
Populariteit auto'sGeschatte aandeel van het totaal aan vervoersmodi van de plaatselijke bevolking in het gebruik van de auto om naar werk of school te reizen. Bron: Numbeo (geraadpleegd op 15 september 2022). "Numbeo is een verzameling van webpagina's met numerieke en andere gegevens over steden en landen. Iedereen kan bijdragen aan inhoud of deze wijzigen. Numbeo gebruikt de collectieve kennis om de meest betrouwbare informatie te verzamelen."
Laadplekken elektrische auto'sHet geschatte aantal laadplekken voor elektrische auto's per km². Bron: OpenChargeMap en OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022). "Open Charge Map is een non-commerciële, non-profit gegevensservice voor elektrische voertuigen die mogelijk wordt gemaakt en wordt ondersteund door een community van bedrijven, liefdadigheidsinstellingen, ontwikkelaars en geïnteresseerde partijen over de hele wereld."
Prijsverschil: milieuvriendelijke autoverhuurPercentageverschil tussen milieuvriendelijke (hybride of elektrische) versus niet-milieuvriendelijke autoverhuurprijzen in een stad. De prijzen zijn op basis van de zoekperiode juni 2021 t/m juli 2022 voor de reisperiode augustus 2021 t/m juli 2022 voor alle typen auto's. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 6 september 2022)
Populariteit van fietsenGeschatte aandeel van het totaal aan vervoersmodi van de plaatselijke bevolking in het gebruik van fietsen om naar werk of school te reizen. Bron: Numbeo (geraadpleegd op 15 september 2022)
Fietsen delenHet geschatte aantal deelbare huurfietsen bij beschikbare aanbieders in een stad. Bron: Bike-sharing World Map (verkregen op 6 september 2022). "Een wereldkaart van de services voor fietsen delen (fietsverhuur voor de korte termijn, beschikbaar via een netwerk van onbewaakte locaties)."
FietsroutesDe lengte (in km) van fietsroutes in een stad is berekend per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
Binnenstedelijk spoorwegvervoerBonuspuntensysteem op een schaal van 0 tot 3 (laag-hoog), waarmee het niveau van alternatieve openbaar vervoerinfrastructuur wordt weergegeven, op basis van het totale aantal gemarkeerde routes voor de metro, tram, trolleybus, lightrail, monorail en kabelbaan. Er is 1 punt gegeven voor meer dan 4, er zijn 2 punten gegeven voor meer dan 10 en 3 punten voor meer dan 40 routes. Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
VoetgangerspadenDe lengte (in km) van voetgangerspaden in een stad is berekend per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
RolstoeltoegankelijkheidHet aantal gemarkeerde rolstoeltoegankelijke plekken in een stad, geconverteerd naar een schaal met 4 niveaus. Hoe hoger het niveau, hoe rolstoeltoegankelijker een bepaalde stad is. Niveau 1 betekent dat er minder dan 0,1 gemarkeerde rolstoeltoegankelijke plekken zijn per vierkante kilometer, niveau 2 betekent 0,1 tot 0,5 plekken per km², nivea 3 betekent 0,5 tot 1 plekken per km² en niveau 4 betekent dat er meer dan 1 rolstoeltoegankelijke plek is per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
De categorie 'Verblijven' bestaat uit zes factoren die zijn gerelateerd aan de lengte van het verblijf, soorten accommodatie en leefsituatie en -gewoonten:
Langere verblijvenDe gemiddelde verblijfslengte wordt weergegeven, die wordt gezien als een indicator van hoe aantrekkelijk een stad is voor een langer verblijf. Langere verblijven kunnen sociale en economische duurzaamheid helpen promoten doordat reizigers de tijd hebben om meer van de stad te zien dan alleen het centrum (zoals lokale bedrijven in de buitenwijken) en meer community's kunnen ondersteunen via toerisme (Gössling et al, 2018; Oklevik et al, 2021). De gemiddelde lengte van een hotelverblijf (aantal dagen) in een stad van bestemming, op basis van de zoekperiode januari 2021 t/m augustus 2022 voor de reisperiode september 2021 t/m september 2022. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 7 september 2022)
Beschikbaarheid hotelAandeel van Travel Sustainable-hotels (het Travel Sustainable-programma van Booking.com) van alle accommodaties in een stad. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 30 juli 2022)
Verschil hotelprijzenPercentageverschil tussen prijzen van Travel Sustainable-hotels (het Travel Sustainable-programma van Booking.com) en hotels die niet behoren tot de categorie Travel Sustainable (het Travel Sustainable-programma van Booking.com) in een stad. De prijzen zijn op basis van de zoekperiode juni 2021 t/m juli 2022 voor de reisperiode augustus 2021 t/m juli 2022. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 8 september 2022)
LuchtkwaliteitIndex luchtkwaliteit (AQI) voor een stad in het jaar 2021 op een schaal van 1 tot 500 (best-slechtst). Bron: Air Matters “A global air-quality service provider: Providing real-time Air Quality Index & Allergy Pollen & Weather Data, as well as Protection Recommendations and Forecast.”
RecyclepuntHet aantal gemarkeerde recyclepunten in een stad, omgezet naar een schaal met 5 niveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer recyclemogelijkheden er zijn in een stad. Niveau 1 betekent minder dan 0,03 gemarkeerde recyclepunten of -centra per vierkante kilometer, niveau 2 betekent 0,03 tot 0,2 per km², bij niveau 3 zijn er 0,2 tot 0,5 per km², bij niveau 4 0,5 tot 1 per km en bij niveau 5 is er meer dan 1 recyclepunt per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
Drinkbaar kraanwaterBinaire variabele waarmee wordt aangegeven of drinkwater op een bestemming in het algemeen kan worden gedronken of niet (op landniveau). Bron: CDC (geraadpleegd op 2 september 2022)
De categorie 'Ervaringen' bestaat uit negen factoren die gerelateerd zijn aan dingen om te doen, toegankelijkheid en inclusie en culturele ervaringen voor reizigers:
StadswandelingenAandeel stadswandelingen van alle rondleidingen die worden aangeboden in een bepaalde stad. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 9 augustus 2022)
Gratis stadswandelingenBinaire variabele waarmee wordt aangegeven of gratis stadswandelingen worden aangeboden door locals in een stad en of deze eenvoudig kunnen worden gevonden op internet. Bron: Onderzoek uit augustus 2022
Rolstoeltoegankelijke toursAandeel rolstoeltoegankelijke tours van alle tours die in een stad worden aangeboden. Bron: Interne gegevens KAYAK (verkregen op 9 augustus 2022)
Inzet voor D&IBinaire variabele waarmee wordt aangegeven of een stad zich inzet voor diversiteit en inclusie door lid te zijn van de International Coalition of Inclusive and Sustainable Cities (ICCAR) en/of een ondertekende verklaring te hebben om haat, extremisme en onverdraagzaamheid tegen te gaan. Bron: UNESCO ICCAR, The United States Conference of Mayors (sinds 28 maart 2022). "The International Coalition of Inclusive and Sustainable Cities (ICCAR) is in 2004 opgericht door UNESCO om lokale autoriteiten te ondersteunen bij het tegengaan van discriminatie. Dit gebeurt in haar rol als beleidsmaker en serviceleveranciers op het gebied van educatie, tewerkstelling, huisvesting en culturele activiteiten."
Lokale marktenAantal gemarkeerde marktplekken per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
TweedehandswinkelsHet aantal gemarkeerde tweedehandswinkels van alle soorten in een stad per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
WerelderfgoedstadBinaire variabele die aangeeft of een stad lid is van de Organisatie van Werelderfgoedsteden. Bron: Organization of World Heritage Cities (verkregen op 19 augustus 2022)
Musea en kunstHet aantal gemarkeerde musea, galerieën, kunstwinkels en kunstcentra per km² in een stad. Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)
TheatersHet aantal gemarkeerde theaters in een stad per km². Bron: OpenStreetMap (verkregen op 21 september 2022)